Amnesty's Schrijfmarathon

Dag van de Mensenrechten

Schrijfmarathon

Elk jaar klimmen we op de Internationale Dag van de Mensenrechten in de pen. Verspreid over de hele wereld, schrijven mensen die dag in bibliotheken, buurthuizen, scholen, supermarkten en cafés miljoenen brieven en kaarten. Ze schrijven voor mensen die zijn gemarteld om wat ze geloven, die gediscrimineerd worden om wie ze zijn of vastgezet werden omdat ze voor hun mening uitkwamen. Ook in Deventer doen we mee aan de schrijfmarathon. De afgelopen jaren werden honderden brieven geschreven. In 2018 vindt de schrijfmarathon plaats op vrijdag 7 december in de nieuwe bibliotheek aan de Stromarkt.

Schrijven werkt

Het schrijven van brieven is een van de meest effectieve middelen om mensen die onrecht is aangedaan te helpen, weet Amnesty uit meer dan vijftig jaar ervaring. Ondanks internet, sms en sociale media blijft de handgeschreven brief waarin de schrijver een persoonlijke boodschap overbrengt een ijzersterk actiemiddel.