Deventer

Amnesty Deventer

Groep

Deventer heeft een enthousiaste kerngroep met gemiddeld zo'n 7 leden. We organiseren activiteiten en doen er zelf aan mee. Daarnaast zijn er mensen die bijvoorbeeld jaarlijkse collecteren of incidenteel helpen.

Doel

Belangrijkste doel van Amnesty Deventer is voorlichting. We vertellen over misstanden, mensenrechten en het werk van Amnesty. We proberen daarbij een zo breed mogelijk publiek te bereiken.

Activiteiten

We geven lessen op basisscholen en verzamelen handtekeningen op de markt. Rond 10 december, de dag van de mensenrechten, houden we een schrijfmarathon in de bibliotheek. Ook vertonen we, samen met Mimik, films waarbij mensensenrechten een belangrijke rol spelen. Daarnaast versturen we brieven naar allerlei regeringen. En we voeren actie voor één specifieke gevangene, ons 'dossier'. Actievoeren kost geld. Daarom verkopen we tweedehands boeken op de jaarlijkse Deventer boekenmarkt en doen we mee aan de landelijke collecte.

Werkwijze

De kerngroep komt één keer per maand bijeen, op een maandagavond, van 20 tot uiterlijk 22 uur. We bespreken dan de resultaten van de afgelopen periode en maken nieuwe plannen. Voor de meeste activiteiten biedt iemand zich aan als trekker. Deze persoon organiseert die activiteit dan verder, in wisselende subgroepjes.

Tijdsinvestering

Om met plezier mee te doen moet je er ook tijd voor hebben. In de praktijk vraagt de kerngroep zo'n 4 uur per maand.

Actief worden?

Er zijn veel manieren om het werk van Amnesty te steunen. Je kunt op allerlei manieren mee doen.